De club OLifant organiseerde een prachtige sprintwedstrijd op zondag 16 februari 2025, op een nieuwe kaart in het historische centrum van Culemborg. De routes waren ontworpen door Simon Jakobsson uit Zweden en gecontroleerd door Eef van Dongen; de race omvatte ook het gebruik van kunstmatige barrières.
Onderstaande analyse is gemaakt en geschreven door Antal Guszlev, lid van OLV MINOR.
We verzamelen veel digitale gegevens over onze runs via SportIdent-chips, GPS-horloges. We kunnen deze gegevens gebruiken om onze runs te analyseren en ervan te leren. In deze analyse proberen we de verschillende routekeuzes van de lopers te controleren en te zien hoe dat de wedstrijdresultaten beïnvloedde. We gebruiken gegevens van Winsplits en Livelox.
Route 1: 4.2 km (56 lopers)
Een overzicht van de tijdverlies per post:
De eerste helft van het parcours had meer tijdverlies dan het tweede deel. Misschien heeft het tijd nodig om te wennen aan de kaart en alle kleine details. De etappes waar veel lopers tijd verloren zijn 2-3, 5-6, 10-11, 17-18. Dit waren een aantal van de beslissende etappes, dus we gaan dieper in op de analyse ervan.
Eerst delen we de pure kaart zodat je de route opties kunt bekijken. Daarna kun je de keuzes van anderen vergelijken op basis van hun geüploade GPS-tracks.
De meest directe route was een steegje met een gesloten hek. Sommige lopers realiseerden zich dit blok pas toen ze het bereikten en moesten omkeren en een andere route kiezen.
De iets snellere route was naar rechts, wat je ongeveer 10 seconden kon besparen.
Post 5 naar 6
Deze korte etappe bracht veel lopers in verwarring. De etappe van 5 naar 6 had een aantal gesloten steeghekken en een kunstmatige barrière, wat de routekeuze uitdagend maakte. Je kunt geen steegje inrijden dat op de kaart als gesloten staat aangegeven, ook al zijn de poortjes in werkelijkheid open. (Sommige lopers hadden dit pas laat door).
We zien veel lopers het verkeerde steegje ingaan en terug moeten keren.
Interessant genoeg was er ook een routekeuze rechts van de barrière, die iets korter was, maar niet populair.
Post 10 naar 11
Twee kunstmatige barrières maakten de route van 10 naar 11 tot een uitdagende beslissing.
Zowel de linker als de rechter keuze hadden dezelfde afstand. Maar de linkerkant was de populairste en snelste keuze.
Post 17 naar 18
Ook deze etappe bood meerdere keuzes.
Hier was de linker keuze iets korter in afstand, maar het was sneller om naar rechts te lopen. Er waren minder bochten.
Post 19 naar 20
Het is niet eenvoudig om de optimale route van post 19 naar 20 te vinden.
De populairste S-vormige route naar rechts is 30m langer dan de optimale route naar links. Het voelt raar om terug te gaan van waar je vandaan kwam.
Welke routekeuzes heb jij genomen?
Tekst en schermafbeeldingen zijn van Antal Guszlev, de foto van de omslag is van IOF / William Hollowell en ter illustratie.
3 reacties
Dank voor de route-analyse, leuk!
Erg leuk en leerzaam om het zo te analyseren, voor herhaling vatbaar zou ik zeggen!
Ja, Leuk!